Historie

Wilgenhaege anno 1995.
Onze historie in een notendop.

Vermogensbeheer en private banking, dat waren zaken voor de very happy few. Met een hoge drempel, meestal aan een chique Amsterdamse gracht. “Dat moet anders kunnen”, dacht Jerry Langelaar, werkzaam bij Pierson, Heldring & Pierson. Met ‘Wilgenhaege’ sprak hij beleggers aan die een ander soort dienstverlening verwachten. Toegankelijk. Resultaatgericht. En zeer persoonlijk. Drie uitgangspunten die tot op de dag van vandaag worden gekoesterd. Daarbij werden klanten in de volle breedte bediend. Met vermogensbeheer en beleggingsfondsen, maar ook met hypotheken, pensioenen en financiële planning.

 

Van start met de beste fondsen.

Bij talloze banken en financiële instellingen zijn zware researchafdelingen aan het werk: zij selecteren de pareltjes voor hun beleggingsfondsen. We zagen geen reden om dat werk nog eens over te doen, vandaar dat we onze klanten een selectie beleggingsfondsen aanboden. Welke? Dat deden we op onze eigen manier. Door niet naar de getallen te kijken. Maar naar de mensen. Naar fonds managers te zoeken die zich onderscheidden door hun visie, hun bevlogenheid en hun methode. Dat alles deden we samen met Russell Company en Deutsche Bank en het verliep tot ieders tevredenheid.

 

Turbulente jaren.

Omstreeks de start van het nieuwe millennium werden de financiële markten onrustig. We zagen daarin gevaren voor ‘onze’ fondsen, zeker omdat deze vaak vol belegd bleven. Om de indexen te volgen of omdat de statuten dat nu eenmaal bepaalden. Dat motiveerde ons om onze beleggingsstrategie te wijzigen. We verkochten onze fondsen en ontwikkelden onze eigen beleggingsproducten. Zo konden we de snel veranderende wereld beheerst en behoedzaam tegemoet treden. Tegelijkertijd veranderde onze kijk op beleggen. We besloten dat het toch beter is om alles in eigen hand te houden. Terug te gaan naar de basis. Te vertrouwen op onze eigen visie en op ons eigen vakmanschap. Zélf de research te doen en zélf de optimale portefeuilles voor onze klanten samen te stellen. We investeerden drie jaar in de voorbereiding, veranderden onze organisatie, ontwikkelden onze eigen methodiek en trokken portfoliomanagers aan.

 

Terug naar aandelen.

Eind 2002 achtten we de tijd rijp om onze visie in de praktijk te brengen. Ons doel: beter te presteren dan de benchmarks en de fondsen die er op dat moment toe deden. En het anders te doen dan de op dat moment gangbare Moderne Portefeuilletheorie van Markowitz. Hoe? Niet door meer spreiding. Maar door meer focus. Door ons intensief te verdiepen in Europese aandelen en de winnaars er zorgvuldig uit te filteren. Door vooral niet te beleggen in sectoren waar geen perspectief in zit en de zwakke broeders uit de beloftevolle sectoren links te laten liggen. Inmiddels hebben we aangetoond dat onze mix van kennis, inzicht en ervaring en z’n vruchten af werpt: we versloegen de benchmarks tien van de veertien keer.

• Hier (link) leest u meer over onze aanpak.
(Button) Klik hier voor onze resultaten.

 

Beleggen in een veranderende wereld.

Van 2003 tot en met 2006 kenden we prima beleggingsjaren. Maar in 2007 werd het beleggingsklimaat ronduit onguur; hoewel we het aandelenbelang in diverse portefeuilles hadden teruggebracht, ontkwamen we niet aan de malaise. Door de crisis schudde het hele financiële systeem op z’n grondvesten en verdwenen de grootste zekerheden: gerenommeerde banken gingen failliet en zelfs Triple AAA obligaties gingen onderuit. De crisis zette grote veranderingen in beweging en inspireerde ons tot hernieuwde focus. We stootten het brede pallet aan Private Banking diensten af, richtten alle aandacht op beleggingen en begonnen ons ook te oriënteren op deelnemingen in niet-beursgenoteerde ondernemingen.

 

Verder kijken dan de beurs.

We weten hoe we een onderneming moeten beoordelen. Dat doen we sinds 2013 ook met bedrijven die niet op de beurs genoteerd zijn. We legden er honderden langs onze meetlat en toetsen deze aan een heldere focus: we concentreren ons op technologiebedrijven van de volgende generatie. Die antwoorden vinden op de grote vragen rond energie en duurzaamheid.